WIADOMOŚCI

Noworoczne postanowienia – jak tym razem ich dotrzymać?

Już od połowy grudnia wpisujemy na listę postanowień noworocznych kolejne punkty. W okolicy świąt nasza motywacja jest już naprawdę bardzo duża, a z końcem roku wierzymy, że możemy podbijać świat i wszystko się uda. Jednak statystyki pokazują, że tylko 8% Polaków dotrzymuje swoich postanowień noworocznych. Co zrobić, żeby tym razem się udało?

Nowy Rok – symboliczne odcięcie się od przeszłości

Koniec jednego a początek kolejnego roku to doskonały czas na zmiany. Zostawiamy za sobą przeszłość, której nie jesteśmy już w stanie zmienić i z nadzieją patrzymy w przyszłość, w której wszystkie nasze cele i postanowienia mogą się ziścić. Dodatkowo podniosła atmosfera świąt sprzyja refleksji, podsumowaniu i wyciąganiu wniosków. Jednym słowem, postanowienia noworoczne mają sens.

Co nas gubi przy realizacji celów noworocznych?

Chcemy za dużo, za szybko i wszystko na raz. Rzucamy palenie, odchudzamy się, zaczynami biegać, uczyć się języka, zmieniamy sposób odżywiania się, chcemy poprawić swoje relacje z partnerem a wszystko to na raz. Drugą poważną przeszkodą jest brak precyzji – postanawiamy sobie, że będziemy zdrowo żyć, ale nie określamy, co kryje się pod tym hasłem. Trzecim utrudnieniem jest niemierzenie zamiarów na siły. Nałogowy palacz wypalający 2 paczki papierosów dziennie od 30 lat raczej nie rzuci papierosów z dnia na dzień. Owszem, są takie przypadki, ale co do zasady nie sprawdzi się to w stosunku do ogółu palaczy.

Co zrobić, żeby tym razem dotrzymać postanowień noworocznych?

Dobrze zastanówmy się, co jest dla nas ważne w nowym roku i jakie zmiany chcemy wprowadzić. Wybierzmy dwie-trzy najważniejsze i dobrze się im przyjrzyjmy: czy nie wykluczają się nawzajem np. rzucając palenie nie podejmujmy jednocześnie decyzji o całkowitym wykluczeniu cukru z diety. Cukier to takie samo uzależnienie jak papierosy, a odstawienie dwóch tych używek jednocześnie może być trudne w realizacji. Określ dokładnie, co oznacza dane postanowienie i podejdź do tematu racjonalnie – „więcej ruchu” określ jako np. siłownia 2 razy w tygodniu po 1h. Nie narzucaj sobie od razu reżimu codziennych treningów, bo szybko może braknąć ci sił, czasu i chęci. I na koniec rzecz najważniejsza: to nie motywacja powinna ci przyświecać w realizacji postanowień noworocznych, ale samodyscyplina. Motywacja na początku może być bardzo silna, ale zwykle sukcesywnie spada. A samodyscyplina, a co przez to idzie wypracowanie nawyku, to sposób, który pozwoli ci iść na trening/nie zjeść ciasta/nie wypalić papierosa, bez względu na okoliczności i chęci. Powodzenia!

Z okazji zbliżającego się Nowego Roku cała redakcja Nowego Rzgowa życzy Państwu, aby nadchodzący 2019 rok był rokiem dotrzymanych postanowień i osiągniętych celów. Aby kolejne 365 dni były czystą kartą, którą zapełni uśmiech, radość, dystans do siebie i świata, docenianie prostych przyjemności i najbliższych, których ma się wokół siebie. A przed tym oczywiście udanej zabawy sylwestrowej!

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *