OPINIE

Czy Ryszard Poradowski i Grzegorz Piotrowski byli kolegami z pracy?

• Ryszard Poradowski, redaktor „Gazety Rzgowskiej”, był reporterem w antyklerykalnym piśmie „Fakty i Mity” (2001-2009).
• Grzegorz Piotrowski, oficer SB i zabójca ks. Jerzego Popiełuszki, według różnych źródeł współpracował z antyklerykalnym pismem „Fakty i Mity” po wyjściu z więzienia (2001-2011).

Do naszej redakcji wpłynął list od mieszkańca. Oto jego treść

Droga Redakcjo,

Piszę do Was, bo tylko „Nowy Rzgów” nie uprawia propagandy sukcesu. Dlatego zwracam się do Was z niezwykle bulwersującą sprawą i wierzę że zostanie opublikowana.

W gminie Rzgów działa takie pismo jak „Gazeta Rzgowska”. Jego redaktorem jest Ryszard Poradowski, który pracował także dla antyklerykalnego pisma „Fakty i mity”. Wydawcą „Gazety Rzgowskiej” jest stowarzyszenie, którego prezesem jest Jerzy Romański, który w IPN figuruje jako funkcjonariusz SB/MO.

W mojej opinii takie powiązania z SB, MO i „Faktami i mitami” powinny być całkowicie dyskwalifikujące. Rozumiem jednak, że na tym polega demokracja, że ci panowie też mogą robić gazetę. Nie mogę się jednak zgodzić, by „Gazeta Rzgowska” była zasilana finansowo z moich pieniędzy.

Burmistrz Rzgowa Mateusz Kamiński daje ogłoszenia w gazecie powiązanej z funkcjonariuszem SB/MO i reporterem „Faktów i mitów”. Czy Państwu to nie przeszkadza? Bo mi jednak przeszkadza i stanowczo się na to nie zgadzam.

I mam tutaj pytanie do burmistrza: Panie Burmistrzu, czy Pan nie wie co „Fakty i mity” wypisywały na temat księży czy św. Jana Pawła II? Czy Pan wie, że Grzegorzowi Piotrowskiemu, czyli zabójcy księdza Jerzego Popiełuszki, po wyjściu z więzienia w latach 2001-2011 przypisywano współpracę z tygodnikiem „Fakty i Mity”? Można to łatwo sprawdzić m.in. na pl.wikipedia.org/wiki/Grzegorz_Piotrowski_(oficer_SB), chociaż ta gazeta i sam zabójca, Grzegorz Piotrowski, zaprzeczyli. Jednak temu kto o tym napisał procesu nie wytoczyli.

Ryszard Poradowski natomiast pracował zawodowo dla wydawnictwa „Faktów i Mitów” w latach 2001-2009 r. Czy Ryszard Poradowski i Grzegorz Piotrowski byli kolegami z pracy? Według Wikipedii pracowali u tego samego pracodawcy w tym samym czasie i to przez około 9 lat.

Ponadto Ryszard Poradowski w 2002 roku pełnił funkcję sekretarza w zarządzie „Antyklerykalnej Partii Postępu RACJA”. Partii powstałej z inicjatywy red. naczelnego „Faktów i Mitów”.

Panie Burmistrzu, jak Panu nie wstyd? (…) Czy naprawdę musi Pan korzystać z usług dając ogłoszenia i życzenia w „Gazecie Rzgowskiej” u Ryszarda Poradowskiego i Jerzego Romańskiego? Ludzi z taką przeszłością. Czy wypada dawać życzenia z okazji Bożego Narodzenia w piśmie, które prowadzi były redaktor antyklerykalnego pisma i członek antyklerykalnej partii? Ma Pan przecież swoją gazetę samorządową „Rzgów Nasza Gmina”.

Mieszkaniec Rzgowa

Od redakcji:

Stwierdzamy iż informacje, które przekazał nam w liście mieszkaniec, mają oparcie w podanych źródłach. Wynika z nich że Ryszard Poradowski w latach 2001-2009 był reporterem w firmie Błaja News, a więc wydawcy „Faktów i mitów”. Zachowały się też archiwalne numery „Faktów i mitów”, w których występuje Ryszard Poradowski jako autor wywiadów.

Funkcjonariusz SB Grzegorz Piotrowski (zabójca ks. Popiełuszki) wyszedł z więzienia w 2001 roku. Przy jego nazwisku czytamy w Wikipedii: „Po wyjściu z więzienia Piotrowskiemu przypisywano współpracę z tygodnikiem „Fakty i Mity”, gdzie miał publikować teksty pod pseudonimem Sławomir Janisz. W 2005, występując pod tym nazwiskiem, został rozpoznany przez brata zamordowanego w 2003 Krzysztofa Gotowskiego. W późniejszym czasie miał posługiwać się pseudonimami Dominika Nagel i Anna Tarczyńska. Roman Kotliński na łamach tygodnika stwierdził, że nigdy nie zatrudniał Piotrowskiego. W 2011 roku dziennik „Rzeczpospolita” stwierdził, że Piotrowski pisze dla tygodnika pod pseudonimami Anna Tarczyńska i Dominika Nagel, ale pieniądze za tę pracę trafiają na konto jego żony Janiny P. Redaktor naczelny tygodnika zarzucił autorowi artykułu kłamstwo i zapowiadał wytoczenie procesu, co jednak nie nastąpiło”.

Zwróciliśmy się także do Urzędu Miejskiego z prośbą o informację ile pieniędzy za ogłoszenia i reklamy przekazano „Gazecie Rzgowskiej” oraz osobiście Ryszardowi Poradowskiemu w ramach umów cywilno-prawnych za różne prace wykonywane na zlecenie Urzędu Miejskiego.

W odpowiedzi Urząd Miejski podał zdawkowo, że zapłacono 500 zł za ogłoszenie dot. kanalizacji. Czy urzędnicy przekazali nam jednak kompletną prawdę? W „Gazecie Rzgowskiej” ukazało się więcej ogłoszeń z Urzędu Miejskiego:

  • grudzień 2016 – życzenia od burmistrza Kamińskiego
  • kwiecień 2017 – życzenia od burmistrza Kamińskiego
  • październik 2017 – budowa kanalizacji
  • listopad 2017 – budowa kanalizacji
  • grudzień 2017 – budowa kanalizacji
  • grudzień 2017 – życzenia od burmistrza Kamińskiego i Przew. RM J.Michalaka
  • wrzesień 2016 – GOK ogłasza nabór do grup tanecznych i wokalnych
  • wrzesień 2016 – GOSTiR – jesienna ramówka zajęć

Tymczasem Urząd Miejski podaje, że GOK i GOSTiR „nie wydatkowały żadnych kwot na reklamy i ogłoszenia w piśmie „Gazeta Rzgowska””. Do czasu zamknięcia tego numeru pisma nie otrzymaliśmy z Urzędu Miejskiego wyjaśnień w tej sprawie.

Ryszard Poradowski jest także autorem książki „110 lat grania – Orkiestra Dęta w Rzgowie 1907-2017”. W „Gazecie Rzgowskiej” czytamy, że książka ta „zrodziła się z inicjatywy dyrektora GOK Wojciecha Skibińskiego” oraz że „inicjatywę wsparł także burmistrz Mateusz Kamiński”. Czy za to także p. Ryszard Poradowski nie otrzymał żadnych pieniędzy? Czekamy na wyjaśnienia.

Źródła:

https://inwentarz.ipn.gov.pl/showDetails?id=200796026&q=jerzy%20roma%C5%84ski&page=1&url=[|typ=0]
https://pl.wikipedia.org/wiki/Ryszard_Poradowski
https://pl.wikipedia.org/wiki/Grzegorz_Piotrowski_(oficer_SB)
https://www.zkdp.pl/index.php?option=com_content&view=article&id=605%3Aszablon-lista-czonkow&catid=5%3Aczonkowie-zkdp&Itemid=23&lang=en
https://pl.wikipedia.org/wiki/Fakty_i_Mity
http://www.rzgow.pl/aktualnosci-a78/110-lat-grania-ku-chwale-gminy-rzgow-r881
http://www.gazetarzgowska.pl/archiwum/maj_2017.pdf

(Fot. Marek Kowal/EastNews)

3 komentarze do “Czy Ryszard Poradowski i Grzegorz Piotrowski byli kolegami z pracy?

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *