WIADOMOŚCI

Wpisz się do rejestru wyborców, zapewnij sobie prawo do głosowania!

Każdy obywatel może głosować tam, gdzie mieszka. Jeżeli nie jest zameldowany w miejscu zamieszkania, musis złożyć Wniosek o wpis do rejestry wyborców.

Wybory samorządowe odbędą się 7 kwietnia 2024 r. Tego dnia będziemy wybierać radnych do: gminy, powiatu i sejmiku województwa oraz burmistrza. W wyborach może wziąć udział każda osoba, która najpóźniej w dniu wyborów ukończyła 18 lat i mieszka na terenie danej gminy.

Dopisz się w urzędzie – jak to zrobić?

  • Udaj się do Urzędu Miasta, w którym mieszkasz.
  • Wypisz: Wniosek o ujęcie w stałym obwodzie głosowania; możesz go pobrać z tej strony lub w urzędzie.
  • Urzędnik może Cię poprosić o przedstawienie dodatkowego dokumentu, który potwierdzi, że mieszkasz pod podanym adresem. Warto zabrać ze sobą np. umowę najmu mieszkania, imienny rachunek za media, rachunek telefoniczny, oświadczenie właściciela mieszkania, w którym mieszkasz.
  • Urzędnik ma 5 dni na decyzję o wpisaniu wnioskodawcy do rejestru wyborców.

Wypełniony i podpisany wniosek może złożyć w UM również osoba przez ciebie wyznaczona.

Urzędnik nie ma prawa odmówić przyjęcia wniosku, a jeżeli to zrobi – złamie prawo i powinieneś ten fakt zgłosić na policję.

Dopisz się przez internet – jak to zrobić?

  • Konieczne będzie posiadanie profilu zaufanego, który pozwoli potwierdzić tożsamość. TUTAJ znajdziesz instrukcję, jak założyć profil zaufany.
  • Zaloguj się profilem zaufanym (kliknij TUTAJ), następnie:
    – wybierz obywatelstwo,
    – zaadresuj wniosek, wybierając urząd gminy, w którym mieszkasz,
    – podaj dane dokumentu tożsamości (skan lub zdjęcie dokumentu),
    – do wniosku możesz dołączyć potwierdzenie faktu zamieszkania w danej gminie; nie jest to konieczne, ale może     przyśpieszyć weryfikację przez urzędnika (może to być umowa najmu mieszkania).
    – podaj dane zamieszkania i zaznacz oświadczenie, że mieszkasz pod danym adresem,
    – sprawdź wniosek i podpisz go elektronicznie,
    – potwierdzenie złożenia wniosku otrzymasz na skrzynkę ePUAP.

 

UWAGA! Złożenie wniosku nie wpisuje Cię automatycznie na listę wyborców. Musisz otrzymać odpowiedź z urzędu, która powinna nadejść maksymalnie w ciągu 5 dni. Otrzymasz ją pocztą tradycyjną lub na skrzynkę ePUAP (w przypadku złożenia wniosku przez internet).  

 

PAMIĘTAJ, by złożyć dokumenty odpowiednio wcześniej. Weź pod uwagę ewentualne kolejki oraz 5 dni oczekiwania na decyzję.

 

Fot. pixabacy.com/RazorMax



Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *